SZUPER JOGSI AUTÓSISKOLA Budapest, VII.Ker. Erzsébet Krt. 4. fsz 4.     Mobil: 06-70-515-5913

Itt talál meg minket

Hírek

Hírek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Változnak a feltételek

 

Emelkedik a motorra, a terhergépkocsira, illetve autóbuszra szóló vezetői engedély megszerzésének korhatára január 19-től - közölte a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

 

 

 

Az "A" kategóriás, motorkerékpárra szóló jogosítvány esetében 21-ről 24 évre emelkedik a korhatár. Teherképkocsira ezentúl 18 helyett 21 éves kortól lehet "C" kategóriás vezetői engedélyt szerezni.

 

Az autóbusz vezetésére szóló "D" kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára pedig 21-ről 24 évre emelkedik.

 

A legfeljebb 50 köbcentis hengerűrtartalmú, két- vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárra, könnyű négykerekű motorkerékpárra a 14. életévet betöltött fiatalok szerezhetnek "AM" kategóriás vezetői engedélyt, ez azonban a 16. életév betöltéséig csak belföldön jogosít vezetésre.

 

Az "AM" kategória mellett január 19-től megjelenik az "A2" alkategória a legfeljebb 35 kilowatt teljesítményű motorokra, ennek alsó korhatára 18 év.

 

Megjelenik továbbá a négykerekű motorkerékpárokra szóló "B1" alkategória, amelyet 16 éves kortól lehet megszerezni.

 

Ezzel egyidejűleg megszűnik az "M" és az "A korl." kategória képzése. A január 19-i határnap előtt megszerzett "A korl." vezetői engedély kategória helyett a közlekedési igazgatási hatóság kérelemre - külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül - "A2" kategóriára érvényes vezetői engedélyt ad ki.

 

Életbe lép az új jogosítványokról szóló jogszabály

 

Életbe lép szombaton az az uniós jogszabály, amely egységes formai követelményeket támaszt az egyes EU-országok által kibocsátott vezetői engedélyekkel szemben.
 
Ettől kezdve az unióban kiállított valamennyi új vezetői engedély műanyag "hitelkártyaszerű" okmány, amely egységes európai formátumot követ, megfelel a szabványos adatkövetelményeknek, és szigorúbb biztonsági védelemmel van ellátva.
 
A szabályozás a meglévő engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésőbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. A szabványos európai vezetői engedélyt a tagállamok annyiban módosíthatják, hogy az nemzeti jelképeket is tartalmazzon.
 
A közlekedési rendőröknek jelenleg Európa-szerte több mint száz különféle típusú, papírból, illetve műanyagból készült vezetői engedélyt kell felismerniük. Előfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a járművezető mely járműkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és sok dokumentum könnyen hamisítható.

 

Vissza

 

 

 

 

 

2014-ben jöhet az új KRESZ

 

A jelenlegi parlamenti ciklus vége környékén vagy a következő elején, azaz 2014 közepén tartja reálisnak az új KRESZ hatálybalépését Bíró Márk országgyűlési képviselő, aki a Fidesz-frakcióban a közlekedési szabályok és szankciók átalakításáért felel.

 

A politikus erről azután beszélt az MTI-nek, hogy Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője azt nyilatkozta: a módosítások helyett új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t alkotnak a szakpolitikusok, az illetékes minisztériumok és a társadalmi szereplők, az új jogszabályt kidolgozó munkabizottság pedig várhatóan már a jövő héten elkezdi a munkát, és a rendelkezés akár még az idén életbe léphet.

 

Bíró Márk ezzel kapcsolatban kifejtette, "látszik, hogy a rendőrség is fontosnak tartja az új KRESZ megalkotását", azonban ha minden szükséges társadalmi egyeztetést le akarnak folytatni a jogalkotók, akkor az új KRESZ leghamarabb a jelenlegi parlamenti ciklus vége környékén vagy a következő elején léphet hatályba. Közölte azt is, hogy az új KRESZ-szel kapcsolatos észrevételeket, építő jellegű javaslatokat a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre várják.

 

 

 

Vissza

 

 

 

 

Amit azonnal kidobnának a KRESZ-ből

 

Kiknek lehet nagyobb áldás a KRESZ, mint az oktatóknak? Nem elég, hogy sok részével nem értenek egyet, de még tanítják is. Megkérdeztük, melyik szabályokat utálják a legjobban.

Élénk párbeszéd alakult ki, amióta kiderült hamarosan új KRESZ-t kaphatunk. Megkértük a magyar autósiskolákat tömörítő szövetség munkatársát, Harmath Pétert - aki egy autósiskola vezetője is -, hogy készítsenek kollégáikkal egy listát, mit kellene azonnal átírni a jelenlegi törvényben. Kifejezetten gyakorlati megközelítésben a következőket javasolták.

 Szerintük, a napi gyakorlatot látva teljesen felesleges például az előzni tilosnál a teherautókra vonatkozó kikötés. Általánosítanák a szabályt, ha nem lehet előzni, ne lehessen előzni. Hasonló általánosítást alkalmaznának arra a jelenlegi szabályra is, hogy behajtani tilos jelzés szóló motorra nem vonatkozik. Ugyanígy, a hosszúsági korlátozásra vonatkozó tábláról ki kéne venni a teherautó jelet, vonatkozzon az mindenkire, buszra, lakókocsis autóra. Csak egy szám szerepeljen benne, például ha 10 méternél hosszabb a jármű, akkor tilos.

Nem csak elvi alapon



Veszélyes szabálynak tartják, hogy kereszteződésben motorost vagy biciklist – szakszerűen egy nyomtávú járművet – le lehet előzni. Úgy vélik, semmilyen előnnyel nem jár, ha azon a pár méteren valaki előzhet. Gondoljunk bele, egy busz például leelőzheti a vasúti átjárón átcsalinkázó biciklist, miközben az a kátyúkat kerülgeti.

Szerintük még mindig feleslegesen komplikált, a 2010-es egyszerűsítés dacára is a párhuzamos közlekedés szabálya. Míg két sávos úton a személygépkocsik, a 3,5 tonnás kisteherek, és motorosok is mehetnek a belső sávban is, addig három vagy több sávos úton a csak a személygépkocsik. Minek a kitétel – kérdezik.

 

Sokan örülnének és sokan nem valami hasonónak.


Ugyanide tartozik, hogy 2010-től a motorosok a pirosnál előre mehetnek a sorban. Ennek a szabálynak jelenleg ez az egyetlen feltétele teljesül. A következménye pedig: a "tükörkoccolások" miatti anyázás. A javaslatuk szerint európai mintát követve a lámpák előtt 30-40 méterrel a sávokat megvezetnék. Egy, háromsávos út esetében például a legbelsőt az út közepe felé húsz centivel, a legkülsőt az út széle felé húsz centivel. Így kialakulna középen egy szélesebb nyomsáv dupla vonallal, amelyen biztonságosan lehetne előre menni.

 

Vicces elemek


Már-már vicces szabály a sisak vagy sisak nélküli kerékpárosok sebességének különböző korlátozása. Ez az igencsak meglepő KRESZ-szabály arra vonatkozik, hogy lakott területen kívül, sisakban akár 50-nel is tekerhetünk – de csak ha nem szállítunk senkit - míg sisak nélkül „csak” negyvennel.

Az egyértelműsítés jegyében bevezetnék a közlekedési lassító küszöb, magyarul fekvőrendőr külön jelölését. A szakmában csak „női napozóként” ismert „egyéb veszély” tábla egészüljön ki valami hasonlóval, mint a hollandoké.

Let op! - Figyelem!

 
A szakma és civilek is ötletelnek

Az autópálya-kezelő jogosnak tűnő ötlete volt pár éve, hogy a halálos balesetek miatt megváltoztassák az autópályák leállósávjának nevét is. ÁAK pénzt és fáradtságot nem sajnálva a "vészsáv" elnevezésért kampányolt. A civil ötleteket gyűjtögető blokkolasgatlo.hu oldal saját rovatot is szán a KRESZ-módosításoknak, amelyre érkeznek is a javaslatok. Ilyen például, hogy azokon a helyeken, ahol az út (padka) mérete nem teszi lehetővé a megállást mindkét oldalon egyszerre lehessen a forgalommal szemben is parkolni az autóval.

Ha egy dolgot mindannyiunk nevében kérhetnénk, az az emberi nyelven megírt KRESZ lenne.

 

 

Vissza

 

 

 

 

A biciklisek miatt is kéne már egy rendes KRESZ

 

 

Kedden átadták az Andrássy úti biciklisáv "kifordított" változatát, amellyel szinte mindenki elégedett. Az új sáv viszont rámutat a KRESZ egy újabb túlzására.
 
A biciklisek miatt is kéne már egy rendes KRESZ

 

Az „Andrássyn” az úttestől eltérő színű burkolatot kapott a kerékpáros felület és a két szélén sárga, szaggatott vonal jelzi, hogy ez a kerékpárosok területe. A parkolóhelyeket a kerékpársáv és az úttest széle közé jelölték ki. (Ami annyit tesz, hogy rámehetnek az autók a kerékpársávra, ha nem férnek el.) Az autós oktatók szerint viszont teljesen felesleges az „új szaggatott” felfestés és a „kerékpársáv” hagyományos, folyamatos sárga vonalának megkülönböztetése. Mint jelezték: csak a jogszabályi hátteret kellene felülírni azzal, hogy ahol a haladó sáv nem elég széles, a nagy járműveknek ott rá lehessen hajtani a kerékpársávra. Kész. A 2010-ben elfogadott KRESZ csak bonyolítja helyzetet, a „nyitott kerékpársávra” semmi szükség. Ha eltörölnék, máris egy útburkolati jellel, és a hozzá kapcsolódó jelzőtáblákkal karcsúbb lehetne a jogszabály, amiről egyre élénkebb vita folyik – mondja Harmath Péter, egy autósiskola vezetője.


Bemehet? Nem mehet!

Ugyanígy nem aratott osztatlan sikert az autósok körében az a lehetőség sem 2010 óta, hogy kerékpárral be lehet hajtani a forgalommal szemben is azokba az egyirányú utcákba, amelyeken ezt külön tábla engedélyezi. Sajnos a biciklisek többsége csak az engedély szóra figyelt, így szinte mindenhova bemennek - mondja Harmath Péter.

Pedig, ha egy egyirányú utca mindkét oldalán engedélyezett a parkolás, akkor máris borul a lehetőség, akkor ugyanis az utca belső oldalán kell kerékpározni, ami viszont tilos. Az oktatók szorgalmaznák e kérdésben a szigorúbb 2010 előtti állapotok visszaállítását, vagyis, csak akkor lehessen szemből is behajtani, ha kerékpársáv is fel van festve. Ilyen példának okáért az Aquinqumnál lévő megoldás.

Mennyi, 50 km/h?

De ugyanilyen már-már viccesen megengedő szabály a biciklisekre vonatkozóan a sisak vagy sisak nélküli kerékpárosok sebességének különböző korlátozása. Ez az igencsak meglepő KRESZ-szabály arra vonatkozik, hogy lakott területen kívül, sisakban akár 50-nel is tekerhetünk – de csak ha nem szállítunk senkit -, míg sisak nélkül „csak” negyvennel. (Kérdés, ki képes rá huzamosabb ideig.)

Egy nemrégiben közölt felmérésből egyébként kiderült, hogy igencsak hadilábon állnak a KRESZ-szel maguk a biciklisek is. A bringamania.hu felmérése szerint bár a kerékpárutak megfelelő használatával a többség tisztában van, a járda, a közös gyalog- és kerékpárutak, valamint az autóbusz-forgalmi sáv esetén már sok a félreértés. A válaszolók 41 százaléka például tévesen úgy tudja, hogy a járdán egyáltalán nem szabad tekerni. Az egyirányú utcában való közlekedést, illetve a zebrán történő elsőbbségadást illetően megnyugtató a bringások felkészültsége. A maximális sebességre vonatkozó kérdéseket is csak a válaszolók kevesebb mint fele válaszolta meg helyesen.

 

Vissza

 

 

 

Nehezebb lett jogosítványt szerezni

 

Érezhetően nehezebb lett jogosítványt szerezni a rutin- és a forgalmi vizsga összevonását követően. Az oktató szerint is nehéz közel egy órán át ennyire a vezetésre koncentrálni a tanulóknak.
 
Nehezebb lett jogosítványt szerezni
(Northfoto)

„Kérem, húzódjon félre és adja át a volánt az oktatónak, ez a vizsga most nem sikerült” – hangzott el a rövid ítélet, majd az indoklás, „nem lassított le eléggé, amikor bepillantott a jobbkezes utcába”. Ilyenkor már minden mindegy, nem segít az indoklás, hogy kettesbe visszaváltást követően azért mégsem könnyű elszáguldani egy jobbkezes mellett. Megbukott, vége, tessék újra jelentkezni (11 ezer forint+oktatói óradíj), órákat venni (zsebbe 5 és fél ezer forint alkalmanként), az ötödik alkalomra gyakorolni.

A jogosítvány megszerzése érdekében folytatott küzdelem sokak számára egyik legnehezebb része a forgalmi vizsga. A fentebb említett példán kívül is százszámra lehet találkozni hasonló beszámolókkal az internetes fórumokat böngészve. A legtöbb esetben a vizsgázók elismerik, hogy az első egy-két alkalommal jogosan buktatták meg őket, a harmadik, negyedik alkalomnál viszont már erősen vitatják a buktatás jogosságát, főleg a fentebb említetthez hasonló, leginkább a szubjektív elbírálás alá eső döntéseket kifogásolva.

Drágán adják át a volánt

Pedig egy forgalmi vizsga sikerén nagyon sok minden múlik. Míg a KRESZ-vizsgánál a 4700, elsősegély vizsgánál pedig a 4900 forintos vizsgadíjat kell csupán újra kicsengetni bukás esetén, addig egy sikertelen forgalmi vizsga eredménye egy 11 ezer forintos forgalmi vizsgadíj az oktató óradíjával (2-3000 forint/45 perc) kiegészítve, valamint pótórák (szintén 5-6000 forint/alkalom) vétele, nehogy kiessen a vizsgázó a gyakorlatból. Ez utóbbit az oktatók általában a megfelelő buzgalommal propagálják, olyan vizsgázót viszont még nem találtunk, aki nyugtát kapott volna a pótórákra befizetett összegről, de a levezetett alkalmakat mindenesetre adminisztrálják. Január óta ráadásul másfél-két hónapot is várni kell, amíg új vizsgaidőpontot kaphat a jogosítványra éhező tanuló.

Összegezve, egy bukott vizsga után az újabb alkalom: 11 000 forint vizsgadíj, 5 pótóra (90 perc) esetén 20-30 ezer forint az oktatónak és 2-3000 forint óradíj a vizsgára. Ez összesen 33 000-44 000 forint pótvizsgánként. Ez 3-4 pótvizsga esetén közel 100-150 ezer forint és itt még szó sem volt a pályaalkalmassági vizsgáról, amire az ötödik bukás után küldik el a sofőr-jelöltet, ez további 8310 forintba kerül. Miközben az autósiskolák 60-70 ezer forintos tanfolyamárakkal hirdetnek, érdemes ennek az összegnek legalább a duplájával számolni már alaphelyzetben is, hiszen ebben nincsenek benne a vizsgaárak, valamint az elsősegély tanfolyam díja sem.

A rutinvizsgáért már nem kell külön fizetni, azt a jogalkotók eltörölték, a manőverezési követelmények a forgalmi vizsga rendszerébe épültek be január elseje után. A forgalmi vizsga így tíz perccel hosszabb lett, ötven percig tart. Ez pedig növelheti a bukás esélyét, egyes szakemberek szerint ugyanis a legtöbb tanuló a vizsga harmincadik percében bukik meg pszichés terhelés miatt, az új rendszerben viszont majdnem dupla ennyi ideig kell még összpontosítania a vizsgázónak.

Még drágább is lehet

Egy általunk megkeresett oktató szerint sokszor a diákok is túl nagy elvárásokkal vágnak neki a vizsgáknak. Az oktató ugyanis hiába mondja, hogy adott esetben még nem készültek fel eléggé, a szükséges számú gyakorlati óra elvégzése után a diák szabadon jelentkezhet vizsgára. Szerinte indokolatlanul nem buktatnak a vizsgabiztosok. Az említett kifogásokra reagálva úgy fogalmazott, azok inkább a többször bukott diákok sértettségéből fakadnak, bár megjegyzi, biztos vannak olyan oktatók is, akik nem törik össze magukat azért, hogy rendesen felkészítsék a tanulókat. Elismerte, az elhúzódó vizsgafolyamat és a pótórák valóban sok pénzt visznek el, de a mostani benzinárak miatt szerinte még ezek is egyre kevésbé tarthatóak.

Arra a kérdésre, hogy miért nem emelik inkább az alapórák számát, úgy válaszolt, logikus, hogy a közlekedési hatóság abból indul ki, hogy valakinek ez az óraszám is elég lehet, akinek pedig nem, az pótórát vesz. Hozzáteszi, az alapcsomagban vásárolt forgalomban töltött órák ára alacsonyabb, mint a pótóráké, ezzel pedig tulajdonképpen az oktatók pénzén nyújt kedvezményt az autósiskola. Szerinte korrektebb lenne és hatékonyabbá tenné az alapoktatást, ha nem lenne ez a különbség.

A stressz és az idő a vizsgázó ellenségei

Azt ugyanakkor hozzátette, hogy a stressz miatt a vizsgán a gyakorlóórákhoz képest jelentősen romlik a teljesítmény, a rutinvizsga eltörlése miatt pedig valóban jóval tovább kell koncentrálni és ezzel nehezebbé vált a vizsga.

Bár a lefizetéssel kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni, azzal egyetértett, hogy ezek száma jócskán lecsökkent. Szerinte legfeljebb oktatók próbálkozhatnak a vizsgabiztosoknál, de ez is kockázatos lenne, mert számítógép sorsolja ki, hogy melyik vizsgabiztos melyik vizsgánál vesz részt aznap.

A vizsgabiztosok és az oktatók szerint bár tanulótól függ, de általában sok és kitartó gyakorlásra van szükség. A forgalmi vizsgák ára viszont lassan horribilis összegekbe kerül azoknak, akik nem rendelkeznek előzetes vezetői gyakorlattal (ami nem legális), vagy egyszerűen izgulósabbak. A témában megkerestük a vizsgák szervezéséért felelős Nemzeti Közlekedési Hatóságot is, de ezidáig nem kaptunk választ.

 

 

Vissza

 

 

 

 

 

 

 

Módosították a KRESZ-t

 

Enyhül a várakozási tilalom, tilos lesz ez ellenőrzést akadályozni, és a biztonsági folyosó szabályozása is változik.

A kormány, más közlekedési tárgyú kormányrendeletekkel egyidejűleg, módosította, pontosította a KRESZ egyes rendelkezéseit azzal a céllal, hogy az előírások elsősorban ne a szankcionálásra adjanak alapot, hanem a közlekedés biztonságát javítsák az érthető és betartható követelmények meghatározásával – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteken.

Már augusztusban hatályba lép a várakozási tilalom enyhítése: az út menti ingatlan előtt a behajtást akadályozva parkolók nem bírságolhatók, ha a megálláshoz az ingatlan tulajdonosa – vagy az azzal rendelkezni jogosult személy – hozzájárult.

A KRESZ idén szeptembertől érvényes módosítása egyértelműen kimondja, hogy tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni és az ellenőrzés eredményét befolyásolni. E szabály célja a sebességellenőrzés meghiúsítására alkalmas lézerblokkolók további terjedésének megakadályozása. Az új szabályozás ugyanakkor megengedi az ellenőrzést előrejelző eszközök alkalmazását.

További újdonság a torlódásoknál alkalmazandó biztonsági folyosó szabályozása. Szeptembertől a két- vagy többsávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek – torlódáshoz érve – a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk.

A KRESZ egy ma is hatályos rendelkezésének pontosításával – baleset vagy egy gépkocsi kigyulladása esetén – a nem érintett járművek vezetői is kötelesek lesznek a tőlük elvárható módon segítséget nyújtani. Ehhez a rendelkezésükre álló elsősegélynyújtó felszerelést vagy tűzoltókészüléket kell használniuk vagy átadniuk.

 

Vissza

 

 

 Új egységes jogosítvány

Az EU-s tagországok közlekedési miniszterei e heti brüsszeli találkozóján született megállapodás arról, hogy az unióban hosszú távon egységes hitelkártya-formátumú jogosítvány fogja helyettesíteni a jelenleg forgalomban lévő 110 különféle vezetői engedélyt.

Lejártukig érvényesek maradnak

A Magyarországon és Ausztriában jelenleg érvényes okmányok lejártukig érvényesek maradnak majd, nem kell azokat lecserélni az uniós jogosítványok megjelenésével. A magyar kártyajogosítványok már most is megfelelnek a közösségi normáknak.

Számos újdonságok várnak a vezetőkre

Az irányelv hatályba lépését követően a tagállamoknak 4+2 év alkalmazási idő áll rendelkezésükre. A nagyobb teljesítményű (35 kilowatt feletti) motorkerékpárokra jogosítványt szerezni csak 24 éves kortól lehet majd és a kisebb motorkerékpár vezetésének két éves tapasztalata is szükséges lesz hozzá.

Ugyancsak újdonság, hogy a négykerekű motorkerékpárok vezetését csak B kategóriás jogosítvánnyal engedélyezik majd.

17 év lesz a korhatár

Érdekesség, hogy a B kategóriás jogosítvány megszerzésére egységesen mindenhol 17 év lesz a korhatár, de a tagállamok eldönthetik, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel. Az irányelv szerint a C, azaz a tehergépkocsik jogosítványának megszerzési korhatára 21 évre, míg az autóbuszok vezetéséhez szükséges dokumentumé 24 évre emelkedik.

Csalás elleni küzdelem

A korábbi hírek szerint az új szabályozás fontos lépés a vezetői engedélyekkel kapcsolatos csalás elleni küzdelemben. A tagállamok erősíteni fogják együttműködésüket annak megelőzése érdekében, hogy az ideiglenesen tilalom alatt álló vezetők másik tagállamban új vezetői engedélyt szerezzenek.

 

 

 

 

Vissza

 

 

A bírság

A bírság kiegyenlítésének a legegyszerűbb módja, ha valaki utólag befizeti a csekket vagy a helyszínen bankkártyával kifizeti az összeget (feltéve, ha van a rendőrnél mobil kártyalehúzó terminál).

Aki nem tud fizetni, annak két választása van: vagy leüli a büntetés összegét, vagy közérdekű munkát vállal, ami hatórás elfoglaltságot jelent naponta.

Mindkét esetben napi ötezer forinttal számol az állam, tehát egy ötvenezres bírság esetében tíz napot kell dolgozni a közért vagy ücsörögni egy fogdában.

 

Vissza

 

 

 2013-tól egységes kártyaformátumú uniós jogosítvány

Az Európai Parlament második olvasatban is elfogadta azt a javaslatot, amely 2013-tól egységes, kártyaformátumú uniós jogosítványt vezet be. Az EU-ban forgalomban lévő 110 féle jogosítvány cseréje 26 év alatt valósul meg.

 

Az új, hitelkártya-formátumú, mikrocsip adattárolóval ellátott jogosítványokat 2013-tól kezdve adják majd ki a tagállamok. Az új jogosítvány, amelynek bevezetése több mint 200 millió embert érint az EU-ban, hitelkártya formátumú, műanyag lapocska lesz, amely a hamisítások ellen is számos elemet tartalmaz majd.

A tagállamok ettől az időponttól kezdve nem adhatnak ki egész életre szóló jogosítványokat - ez a jelenlegi német, osztrák, francia és belga gyakorlat. A vezetői engedélyt 10 évre lehet majd kiállítani, s a tagállamok ezt maximum 15 évre emelhetik meg, míg a teherautókra és buszokra érvényes jogosítványokat ötévente kell majd megújítani.

Az új szabályok szerint az egy tagállamban betiltott jogosítvány, a többi EU tagállamban sem használható majd. Bár a Bizottság szerette volna elérni, hogy a 65 éven felülieknek kötelező legyen a rendszeres orvosi vizsgálat, éles vita után a képviselők támogatták, hogy ebben a kérdésben a tagállamok dönthessenek.

Az új vezetői engedély előírja a robogókra érvényes vezetői engedély bevezetését, és felállítja a nagyobb és erősebb motorkerékpárok használatának fokozatossági elvét - utóbbi kategória használatára csak 24 éves kortól, elméleti és gyakorlati vizsga letételével nyílik lehetőség.

A nagyobb teljesítményű motorkerékpárokat vezetni kívánó személyeknek két év tapasztalattal kell rendelkezniük a könnyebb típusúakon. Az új szabályok a vizsgáztatók minimumkövetelményeit is meghatározzák.

A Parlament kérésére a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is vontathatnak majd 750 kg-os megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó pótkocsit, amennyiben a jármű megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 4250 kg-ot. Amennyiben a gépjármű-együttes megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3500 kg-ot, a tagállami rendelkezések szerint kötelező a képzés illetve a vizsga. A lakóautóknál a B kategória súlyhatára továbbra is 3500kg marad.

 

Vissza

 

 

Motorosokat érintő változások 2013

Felhívjuk a figyelmét, hogy az európai parlament és a tanács 2006/126/EK irányelvének megfelelően 2013. január 19-től Magyarországon is bevezetésre kerül az „AM”, az „A2” és a „B1” kategória, tehát ennek megfelelően megkezdődik ezen kategóriák vonatkozásában a közúti járművezetők képzése és vizsgáztatása..

Ugyanezen időponttól – a jelenlegi jogszabályi előírásoknak megfelelően – megszűnik az „M” és az „A korl.” kategóriás képzés és vizsgáztatás. Ez tehát azt jelenti, hogy aki 2012. december 1-ig (mivel december 1. és március 1. között nem történhet motoros gyakorlati vizsga) nem teljesíti sikeresen a korábban elkezdett „M” vagy „A korl.” kategóriás tanfolyamhoz tartozó összes vizsgakötelezettségét, az a vizsgázó ezen időpont után a tárgyi kategóriás vizsgáit nem folytathatja, tehát az összes ezen kategóriákban teljesített vizsgaeredménye elvész.

A jelenlegi jogszabályi környezet nem ad lehetőséget arra, hogy 2013. január 19. után az „M” vagy az „A korl.” kategóriában vizsgaesemény folytatódjék (még méltányossági okból sem).

Kérjük, hogy nyomatékosan hívja fel a jelenlegi és a jövőbeni „M” és „A korl.” kategória megszerzésére jelentkezett/jelentkező tanulók figyelmét arra, hogy csak 2012. december 1-ig van lehetőségük ezen kategóriák megszerzésével kapcsolatban gyakorlati vizsgát tenni.

 

Vissza