SZUPER JOGSI AUTÓSISKOLA Budapest, VII.Ker. Erzsébet Krt. 4. fsz 4.     Mobil: 06-70-515-5913

Változnak a feltételek

Emelkedik a motorra, a terhergépkocsira, illetve autóbuszra szóló vezetői engedély megszerzésének korhatára január 19-től - közölte a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

Az "A" kategóriás, motorkerékpárra szóló jogosítvány esetében 21-ről 24 évre emelkedik a korhatár. Teherképkocsira ezentúl 18 helyett 21 éves kortól lehet "C" kategóriás vezetői engedélyt szerezni.

Az autóbusz vezetésére szóló "D" kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára pedig 21-ről 24 évre emelkedik.

A legfeljebb 50 köbcentis hengerűrtartalmú, két- vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárra, könnyű négykerekű motorkerékpárra a 14. életévet betöltött fiatalok szerezhetnek "AM" kategóriás vezetői engedélyt, ez azonban a 16. életév betöltéséig csak belföldön jogosít vezetésre.

Az "AM" kategória mellett január 19-től megjelenik az "A2" alkategória a legfeljebb 35 kilowatt teljesítményű motorokra, ennek alsó korhatára 18 év.

Megjelenik továbbá a négykerekű motorkerékpárokra szóló "B1" alkategória, amelyet 16 éves kortól lehet megszerezni.

Ezzel egyidejűleg megszűnik az "M" és az "A korl." kategória képzése. A január 19-i határnap előtt megszerzett "A korl." vezetői engedély kategória helyett a közlekedési igazgatási hatóság kérelemre - külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül - "A2" kategóriára érvényes vezetői engedélyt ad ki.

Életbe lép az új jogosítványokról szóló jogszabály

Életbe lép szombaton az az uniós jogszabály, amely egységes formai követelményeket támaszt az egyes EU-országok által kibocsátott vezetői engedélyekkel szemben.

Ettől kezdve az unióban kiállított valamennyi új vezetői engedély műanyag "hitelkártyaszerű" okmány, amely egységes európai formátumot követ, megfelel a szabványos adatkövetelményeknek, és szigorúbb biztonsági védelemmel van ellátva.

A szabályozás a meglévő engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésőbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. A szabványos európai vezetői engedélyt a tagállamok annyiban módosíthatják, hogy az nemzeti jelképeket is tartalmazzon.

A közlekedési rendőröknek jelenleg Európa-szerte több mint száz különféle típusú, papírból, illetve műanyagból készült vezetői engedélyt kell felismerniük. Előfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a járművezető mely járműkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és sok dokumentum könnyen hamisítható.