SZUPER JOGSI AUTÓSISKOLA Budapest, VII.Ker. Erzsébet Krt. 4. fsz 4.     Mobil: 06-70-515-5913

Amit azonnal kidobnának a KRESZ-ből

Kiknek lehet nagyobb áldás a KRESZ, mint az oktatóknak? Nem elég, hogy sok részével nem értenek egyet, de még tanítják is. Megkérdeztük, melyik szabályokat utálják a legjobban.

Élénk párbeszéd alakult ki, amióta kiderült hamarosan új KRESZ-t kaphatunk. Megkértük a magyar autósiskolákat tömörítő szövetség munkatársát, Harmath Pétert - aki egy autósiskola vezetője is -, hogy készítsenek kollégáikkal egy listát, mit kellene azonnal átírni a jelenlegi törvényben. Kifejezetten gyakorlati megközelítésben a következőket javasolták.

Szerintük, a napi gyakorlatot látva teljesen felesleges például az előzni tilosnál a teherautókra vonatkozó kikötés. Általánosítanák a szabályt, ha nem lehet előzni, ne lehessen előzni. Hasonló általánosítást alkalmaznának arra a jelenlegi szabályra is, hogy behajtani tilos jelzés szóló motorra nem vonatkozik. Ugyanígy, a hosszúsági korlátozásra vonatkozó tábláról ki kéne venni a teherautó jelet, vonatkozzon az mindenkire, buszra, lakókocsis autóra. Csak egy szám szerepeljen benne, például ha 10 méternél hosszabb a jármű, akkor tilos.
Nem csak elvi alapon

Veszélyes szabálynak tartják, hogy kereszteződésben motorost vagy biciklist – szakszerűen egy nyomtávú járművet – le lehet előzni. Úgy vélik, semmilyen előnnyel nem jár, ha azon a pár méteren valaki előzhet. Gondoljunk bele, egy busz például leelőzheti a vasúti átjárón átcsalinkázó biciklist, miközben az a kátyúkat kerülgeti.

Szerintük még mindig feleslegesen komplikált, a 2010-es egyszerűsítés dacára is a párhuzamos közlekedés szabálya. Míg két sávos úton a személygépkocsik, a 3,5 tonnás kisteherek, és motorosok is mehetnek a belső sávban is, addig három vagy több sávos úton a csak a személygépkocsik. Minek a kitétel – kérdezik.

Sokan örülnének és sokan nem valami hasonónak.

Ugyanide tartozik, hogy 2010-től a motorosok a pirosnál előre mehetnek a sorban. Ennek a szabálynak jelenleg ez az egyetlen feltétele teljesül. A következménye pedig: a "tükörkoccolások" miatti anyázás. A javaslatuk szerint európai mintát követve a lámpák előtt 30-40 méterrel a sávokat megvezetnék. Egy, háromsávos út esetében például a legbelsőt az út közepe felé húsz centivel, a legkülsőt az út széle felé húsz centivel. Így kialakulna középen egy szélesebb nyomsáv dupla vonallal, amelyen biztonságosan lehetne előre menni.

Vicces elemek

Már-már vicces szabály a sisak vagy sisak nélküli kerékpárosok sebességének különböző korlátozása. Ez az igencsak meglepő KRESZ-szabály arra vonatkozik, hogy lakott területen kívül, sisakban akár 50-nel is tekerhetünk – de csak ha nem szállítunk senkit - míg sisak nélkül „csak" negyvennel.

Az egyértelműsítés jegyében bevezetnék a közlekedési lassító küszöb, magyarul fekvőrendőr külön jelölését. A szakmában csak „női napozóként" ismert „egyéb veszély" tábla egészüljön ki valami hasonlóval, mint a hollandoké.

Let op! - Figyelem!

A szakma és civilek is ötletelnek

Az autópálya-kezelő jogosnak tűnő ötlete volt pár éve, hogy a halálos balesetek miatt megváltoztassák az autópályák leállósávjának nevét is. ÁAK pénzt és fáradtságot nem sajnálva a "vészsáv" elnevezésért kampányolt. A civil ötleteket gyűjtögető blokkolasgatlo.hu oldal saját rovatot is szán a KRESZ-módosításoknak, amelyre érkeznek is a javaslatok. Ilyen például, hogy azokon a helyeken, ahol az út (padka) mérete nem teszi lehetővé a megállást mindkét oldalon egyszerre lehessen a forgalommal szemben is parkolni az autóval.

Ha egy dolgot mindannyiunk nevében kérhetnénk, az az emberi nyelven megírt KRESZ lenne.